onsdag 31 juli 2019

Styrketräning kan man tänka sig

Högerhöften har ju strulat för mig sedan tidigt i våras, vilket gjort att jag inte kunnat träna.
Det har efter ett besök hos naprapat häromveckan visat sig vara triggerpunkt i mellersta sätesmuskeln. Ordinationen var stretch och att rulla på den onda triggerpunkten med triggerboll för att lösa upp låsningen i de påverkade muskelfibrerna.

Nu har jag även grävt igenom internet och fått förklarat för mig att triggerpunkten i mellersta sätesmuskeln troligen beror på att den saknar styrka att hantera den kraft den utsätts för när jag löper. Det är ju just vid löpning som muskeln blir överbelastad och går in i låsning pga brist på syre och till slut även energi. För att komma till bukt med problemet behöver jag träna upp styrkan i mellersta sätesmusklerna. Ska man vara ärlig belastas de ju i stort sett inget alls i min cykling vilket jag tränat genomgående senaste året. Mellersta sätesmuskeln är den som för ut benet åt sidan, en rörelse jag aldrig gör eftersom benen bara trummar på framåt.

Så idag plockade jag ihop ett gäng sätestränande styrkeövningar. Införskaffade miniband vilka jag använder för att exempelvis köra "musslan" med band, samt sidogång m.m.

Som vanligt när jag ska igång med styrketräning vet jag att första gångerna ger grönjävulsk träningsvärk. Men det är bara att genomlida för att komma igång med träningen.

Idag blev det därför knäböj med upp till 50 kilo skivstång, armhävningar, lite olika bukmuskelövningar, och enbens bulgariska marklyft. De senare utan vikt eftersom jag uppenbart har dålig och otränad balans och motorik för den övningen. Så planen nu är att lära kroppen göra den utan belastning för att därefter framåt kunna gå på med skivstång också.

Tänka sig, att jag tränar styrketräning. Och dessutom tyckte jag det var kul. Faktiskt, jag ser fram emot att få komma igång med styrketräningen och få bygga allmänstyrka. Som det är nu saknar jag i praktiken nästan bålstyrka och armarna är tunna som två rep. Så gudarna ska veta att det finns mycket att göra, och behov att fylla. Men varje resa har ett första steg och mitt första var dagens styrkepass. Ingen egentlig träning men ett sätt att väcka kroppens minnen av att ta i och utmana styrkeutveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar