torsdag 6 juni 2019

95 km i 30 plus på nationaldagen

Nationaldagsledigt och dessutom timat med årets hittills finaste sommardag. Det var liksom förbestämt att en sån dag måste man cykla. Eftersom SMHI förvarnat om över 32 grader vid lunchtid var det lämpligt att ge sig ut på cykling redan på morgonen. Vaknade och käkade grötfrukost som jag gärna gör när det är cykeldags förmiddagar.

Hade före passet bestämt mig för att plocka fram landsvägshojen första gången för säsongen. Men ångrade mig och tog istället för mountainbiken för att dra en repa upp ovanför Smörnäs. La mig på snälla låga distanswatt på asfalten upp till Oslättfors och Smörnäs. Det var en sån där sommarmorgon som man bara drömmer om och hoppas på när man sitter och trampar i Monarkkällaren om vintern. Vackert knallgrönt i naturen, klarblå himmel och skön värme. Livet lekte helt enkelt.

Svängde norrut vid Smörnäs, upp på Sibohällsvägen. Det är en lagom kuperad grusväg som löper genom skogspartier med intilliggande sjöar och tjärnar. Helt slät och fin, kunde rent av ha fungerat att cykla den med racern. En fröjd att glida fram på. Tyvärr hade jag oflax för istället för att ta höger i en t-korsning svängde jag vänster in på Flaxvägen. Tyckte det kändes fel men var osäker så jag vevade på. Efter några kilometer insåg jag att den ledde ut på Ockelbovägen. Kom ut precis söder om Medskogssjön och körde vidare norrut längs asfalten till Ockelbo. Stannade vid kyrkogården och fyllde på Camelbacken. Benen och kroppen fortfarande pigg trots att solen och värmen tryckte på.

Svängde österut och körde den tråkiga asfaltsvägen över mot Hagsta. Drog en gel för att hålla energin uppe hela vägen hem. Har kört motsvarande runda tidigare, (men då rätt vägval) och bonkade då i Hagsta, drog en nödgel och rullade hem totalbonkad sista 15 km. Nåväl idag var det dock ännu viss kraft kvar i kroppen. Så jag drog vidare upp på grusvägen som går söderut ner till Norra Åbyggeby. Energidepåerna sänktes och jag kämpade på. Värmen och distansen hade tagit sina tributer. Tack vare vätskepåfyllningen i Ockelbo hade jag vatten kvar i kamelryggen, men energinivån blev allt lägre. Rulla in hemma på Skolgatan efter 95 km i över trettiogradig stekande sol. En härlig dag på cykeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar