tisdag 4 juni 2019

Sommarvärme lockar till cykling


Igår måndag kom sommarvärmen till vår del av världen. Temperaturen låg runt 23 grader och även om jag fick en lång arbetsdag, längre än planerat, så hann jag ändå med lite kvällsaktivitet. På jobbet har vi så kallad sommartid, vilket innebär att vi under perioden juni till augusti kan gå hem en timme tidigare än resten av året. Eftersom jag kommer till jobbet en timme tidigare än schemalagt, kan jag alltså gå hem redan vid tretiden under sommarmånaderna. Nu är det dock så att jag går på sommarsemester redan på tisdag nästa veckan, och därför är arbetsveckorna nu späckade med saker att hinna med innan det är dags att stämpla ut för våren.

Idag var det lämpligt så att jag kunde gå hem vid tre, och solen strålade från klarblå himmel samtidigt som det var riktigt sommarvarmt och härligt ute. Så jag stack iväg med hojen. Egentligen utan något riktigt mål eller syfte med passet, utan bara för att komma ut i vår vackra gröna natur. Vissa gånger har man ju som mål att träna VO2, långsam distans eller tröskel. Men idag ville jag bara cykla, bara för att det är skönt.

Cyklade upp mot Oslättfors, men höll mig på södra sidan av Oslättforsvägen. Kom fram nere i Lund och drog förbi Åbyvallen. Kände för att lägga in en intervallrökare längs Alborga-segmentet så jag dammade på, gick på hyfsat hårt men hade absolut mer att ge. I efterhand visade det sig att jag tagit KOM:en på sträckan, så det var ju klart godkänt. I övrigt blev det härlig rull på grusvägar och asfalt bort till Skidstavallen där det för kvällen bjöds Gästrikecup. Jag hann dock bara stanna och prata en stund innan det bar hem för dusch, mat och sedan med moppen ner på stan. Maria skulle springa vårruset idag så jag ville agera supporter i Söderbacken. Hon gjorde en väldigt bra insats och var nöjd med loppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar